Solen skiner mellan träd i skog

Att hantera vinterstressen

När snöflingorna faller i sin sakta mak och målar landskapet vitt kan en form av stress infalla. Det går att fråga sig vad denna stress må egentligen vara om. Är det en stress inför julen? Är det presenter som behöver inhandlas? Kan det vara stressen över att ett till år har passerat förbi, nästan snabbare än det föregående? Är det förväntningar inför nästa år som gör dig stressad? Det finns många olika anledningar till varför vi kan uppleva denna vinterstress som kan infalla år efter år. Vad kan vi då göra för att förminska den eller få den att bli obetydlig?

Vinterskog

Det första steget som måste tas är att försöka rannsaka sig själv? Varför känner jag mig stressad? Sitt eller ligg ner och fundera några minuter. När du gör detta så påminn dig själv att inte bli stressad för att du inte gör någonting aktivt. Det är väldigt viktig att känna dig bekväm med vad du gör eftersom det du försöker skapa är ett lugn. Om det är svårt att direkt sätta fingret på vad källan till stressen är, försök då att skriva ner dina tankar. I stunder kan det tyckas främmande att skriva ner ens tankar om du har dem i huvudet. Men om du försöker sätta ord till dina tankar kan det visa sig att din stress kanske är mer mångbottnad än vad du först kunnat ana. Eller så kan det vara tvärtom, att din stress i själva verket bara är någon liten noja som har växt sig för stor.

Vinterskog

Om du vid det här laget har lyckats precisera dina tankar om vad som får dig stressad är det dags att fundera på en lindring. Se först vad du som individ kan göra för att åstadkomma ett inre lugn. Om det är några små förändringar i dina vanor du kan göra idag så gör dem. Ta tag i det nu. Det är nästan för enkelt att bara skjuta fram våra problem på våra framtida jag. Det är å andra sidan inte alltid lätt att ta tag i någonting på en gång. Vi kan ha en inneboende trötthet som har placerat ett skyddsglas över vår gör-det-nu knapp. Att lyfta skyddsglaset kräver både vilja och motivation vilka kan vara svåra att frambringa.

Vinterlandskap med sjö

Att hantera din potentiella vinterstress är inte någonting du behöver göra själv. Vi människor är inte så olika som vi tror, utan vi känner nog alla av en stress att få saker gjorda eller en trötthet av att inte genomföra dem. Tala med en vän om vad de har för tankar om vinterstress och om de har hittat en lösning. Kanske är det så att ni känner exakt samma känsla och kan hjälpas åt? Kanske är ni på helt motsatta sidor men kan möta i mitten? Att bara prata med någon kan hjälpa otroligt mycket då du kan få sätta ord på dina känslor. För vissa må det vara svårt att bara ha sina tankar för sig själv i huvudet, eller att skriva ner dem. Att samtala och interagera ger dig ett nytt perspektiv på vad andra anser att deras vinterstress är om.

Hur du än känner om din vinterstress så kom ihåg att du inte är ensam om att känna den. Det kan finnas flera där ute som går igenom någonting liknande det du gör. Att försöka hitta dem kan vara svårt, men börja med att prata med en vän som har lite insikt i ditt liv. Den eller dessa personer kan då vara ett bollplank där du kan prata ut och eventuellt finna en lösning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *